Bhagavadshatanamavali Dramidopanishad Sara Introduction:
The twin works Dramidopanishad sara and Dramidopanishad tatparya ratnavali by Sri Vedanta Desika are the essence and summary of 1102 verses or pasurams by Sri Nammazhwar celebrated under the name of Thiruvaimozhi. Sri Vedanta Desika calls Thiruvaimozhi “sarviya shakha” or Veda which is intended for everyone and says that Sri Nammazhwar discovered this “sarviya shakha”.
Sri Nammazhwar in his Thiruvaimozhi highlighted the countless auspicious attributes of God. Sri Vedanta Desika selected 1001 auspicious attributes from the verses sung by Sri Nammazhwar and put them in Dramidopanishad sara and Dramidopanishad tatparya ratnavali.
The main body of 20 sara Dramidopanishad slokas composed of 26 slokas in total, presents the quintessence of the ten shatakas or centuries of Thiruvaimozhi. The 100 verses of Dramidopanishad tatparya ratnavali summarize more than a thousand pasurams of Sri Nammazhwar. The essence and philosophy contained in each Thiruvaimozhi as a dashaka or decomposition of ten stanzas is summarized in a shloka by Sri Vedanta Desika.
A new collection of a thousand names was selected and invented from this by extracting an appropriate name of God from each of the ten stanzas that make up the dashaka, together forming the sahasranama.
The ten auspicious attributes selected from each dashaka will establish a main attribute of the Lord, which together form the shatanama.
The ten main attributes chosen in each shataka give ten very important attributes of the Lord, these form the dashanama.
These lead to the main auspicious attribute of God on which depends the realization of the highest human aspiration to free oneself from the slavery of Karma, equality with divine beings and brotherhood with others.
Sri Vedanta Desika has given for the benefit of mumukshus the one name containing the all-important chief auspicious attribute of the Lord which can be repeated and realized even by those who have very little time at their disposal for Puja. This is – OM devaya shrishaya svasiddheH karanaya namah. This shows that the Lord is himself both the End and the means… the Goal as well as the Way.
Based on Sri Nammazhwar’s Thiruvaimozhi in Tamil and Sri Vedanta Desika’s Dramidopanishad sira and Dramidopanishad titparya ratnivali in Sanskrit, these names have the combined flavor and the joint aroma of what is called Ubhaya Vedanta or the dual philosophy emboded in the northern tongue of Sanskrit and in the southern tongue of Tamil. The work is thus typically South Indian and truly representative of Ubhaya Vedanta Vaishnavism.
(Source: DLI book – bhaghavan nama sahasram., 5010010079089. sri vedanta desika. 1951.)
Bhagavad Sahasranamavali Dramidopanishad Sara in Bengali:
॥ শ্রীমদ্ভগবন্নামাবলিঃ ॥
ওঁ দেবায় শ্রীশায় স্বসিদ্ধেঃ করণায় নমঃ ।
শ্রীভগবন্নামদশকম্
ওঁ সেবায়োগ্যায় নমঃ ।
ওঁ অতিভোগ্যায় নমঃ ।
ওঁ শুভসুভগতনবে নমঃ ।
ওঁ সর্বভোগাতিশায়িনে নমঃ ।
ওঁ শ্রেয়স্তদ্ধেতুদাত্রে নমঃ ।
ওঁ প্রপদনসুলভায় নমঃ ।
ওঁ অনিষ্টবিধ্বংসশীলায় নমঃ ।
ওঁ ভক্তচ্ছন্দানুবর্তিনে নমঃ ।
ওঁ নিরুপধিকসুহৃদে নমঃ ।
ওঁ সত্পদব্যাং সহায়ায় নমঃ ।
ওঁ শ্রীমতে নমঃ ।
দ্রমিডোপনিষদষ্টোত্তরশতনামাবলিঃ
প্রথমশতকম্
ওঁ পরায় নমঃ ।
ওঁ নির্বৈষ্ম্যায় নমঃ ।
ওঁ সুলভায় নমঃ ।
ওঁ অপরাধপ্রসহনায় নমঃ ।
ওঁ সুশীলায় নমঃ ।
ওঁ স্বারাধায় নমঃ ।
ওঁ সরসভজনায় নমঃ ।
ওঁ স্বার্জবগুণায় নমঃ ।
ওঁ সুসাত্ম্যস্বানন্দপ্রদায় নমঃ ।
ওঁ অনঘবিশ্রাণনপরায় নমঃ ।
দ্বিতীয়শতকম্
ওঁ অতিক্লেশক্ষণবিরহায় নমঃ ।
ওঁ উত্তুঙ্গললিতায় নমঃ ।
ওঁ মিলত্সর্বাস্বাদায় নমঃ ।
ওঁ ব্যসনশমনায় নমঃ ।
ওঁ স্বাপ্তিমুদিতায় নমঃ ।
ওঁ স্ববৈমুখ্যত্রস্তায় নমঃ ।
ওঁ স্বজনসুহৃদে নমঃ ।
ওঁ মুক্তিরসদায় নমঃ ।
ওঁ স্বকৈঙ্কর্যোদ্দেশ্যায় নমঃ ।
ওঁ সুভগসবিধস্থায় নমঃ ।
তৃতীয়শতকম্
ওঁ অনীদৃক্সৌন্দর্যায় নমঃ ।
ওঁ তনুবিহিতসর্গাদিসুভগায় নমঃ ।
ওঁ স্বসেবার্থাকারায় নমঃ ।
ওঁ প্রগুণবপুষে নমঃ ।
ওঁ মোহনতনবে নমঃ ।
ওঁ লভ্যার্চাবিভবায় নমঃ ।
ওঁ অতিদাস্যাবহতনবে নমঃ ।
ওঁ সদা দৃশ্যায় নমঃ ।
ওঁ স্তুত্যাকৃতয়ে নমঃ ।
ওঁ অঘবিরুদ্ধাকৃতয়ে নমঃ ।
চতুর্থশতকম্
ওঁ স্থিরৈশ্বর্যায় নমঃ ।
ওঁ সহজবহুভোগ্যায় নমঃ ।
ওঁ মিথঃশ্লিষ্টায় নমঃ ।
ওঁ ক্লেশাবহসহিততুল্যায় নমঃ ।
ওঁ নিজজনং কৃতার্থীকুর্বতে নমঃ ।
ওঁ প্রণয়িভিষজে নমঃ ।
ওঁ সদ্বহুগুণায় নমঃ ।
ওঁ স্বহেয়স্বোপেক্ষায় নমঃ ।
ওঁ স্বমতফলায় নমঃ ।
ওঁ উচ্চৈঃ স্ববগতায় নমঃ ।
পঞ্চমশতকম্
ওঁ দয়ানিঘ্নায় নমঃ ।
ওঁ ভক্তৈরধবিমথনায় নমঃ ।
ওঁ প্রেমজনকায় নমঃ ।
ওঁ জগদ্রক্ষাদীক্ষায় নমঃ ।
ওঁ স্মৃতিজুষে নমঃ ।
ওঁ অহংভাববিষয়ায় নমঃ ।
ওঁ দীনানাং শরণ্যায় নমঃ ।
ওঁ স্বরসকৃতদাস্যাভ্যুপগমায় নমঃ ।
ওঁ প্রাপ্তায় নমঃ ।
ওঁ প্রশনকৃতে নমঃ ।
ষষ্ঠশতকম্
ওঁ গুরুদ্বারোপেয়ায় নমঃ ।
ওঁ স্বয়মভিমতায় নমঃ ।
ওঁ বৈরিঘটকায় নমঃ ।
ওঁ চরিত্রৈঃ কর্ষতে নমঃ ।
ওঁ পরবিঘটনায় নমঃ ।
ওঁ স্বান্বিতহরায় নমঃ ।
ওঁ ধৃত্যাদের্নিদানায় নমঃ ।
ওঁ ঘটকবশভূতিদ্বয়ায় নমঃ ।
ওঁ অনর্হদ্বৈঘট্যায় নমঃ ।
ওঁ অবিকলশরণ্যস্থিতয়ে নমঃ ।
সপ্তমশতকম্
ওঁ শাঠ্যাশঙ্কাং সহতে নমঃ ।
ওঁ উপশমিতগর্হায় নমঃ ।
ওঁ স্বগোপ্তৃত্বং প্রকটয়তে নমঃ ।
ওঁ গুপ্তিক্রমং প্রকটয়তে নমঃ ।
ওঁ অখিলজন্তুপ্রণয়িতাম্ প্রকটয়তে নমঃ ।
ওঁ শ্রিতাক্রন্দচ্ছেত্রে নমঃ ।
ওঁ স্মরণবিশদায় নমঃ ।
ওঁ চিত্রবিভবায় নমঃ ।
ওঁ স্তুতৌ য়ুঞ্জতে নমঃ ।
ওঁ স্তোত্রব্যসনজিতে নমঃ ।
অষ্টমশতকম্
ওঁ দিদৃক্ষায়াং দৃশ্যায় নমঃ ।
ওঁ নিস্সঙ্গসুলভায় নমঃ ।
ওঁ স্ববিশ্লেষে কান্তায় নমঃ ।
ওঁ শ্রিতবিহিতপৌষ্কল্যবিভবায় নমঃ ।
ওঁ অপেক্ষাসাপেক্ষায় নমঃ ।
ওঁ স্ববিতরণসজ্জায় নমঃ ।
ওঁ হৃদি রতায় নমঃ ।
ওঁ স্বদাস্যং প্রকটয়তে নমঃ ।
ওঁ স্বদাস্যনিষ্ঠাং প্রকটয়তে নমঃ ।
ওঁ স্বদাস্যাবধিং প্রকটয়তে নমঃ ।
নবমশতকম্
ওঁ একবন্ধবে নমঃ ।
ওঁ চিরকৃতদয়ায় নমঃ ।
ওঁ শীলজলধয়ে নমঃ ।
ওঁ স্বসংবন্ধাত্ গোপ্ত্রে নমঃ ।
ওঁ স্বগুণগরিমস্মারণপরায় নমঃ ।
ওঁ বিস্মর্তুম্ অশক্যায় নমঃ ।
ওঁ ঘটকমুখবিস্ত্রংভবিষয়ায় নমঃ ।
ওঁ সুমজ্জানয়ে নমঃ ।
ওঁ সিদ্ধ্যুন্মুখসময়ায় নমঃ ।
ওঁ অবসরম্ ইচ্ছতে নমঃ ।
দশমশতকম্
ওঁ গতয়ে নমঃ ।
ওঁ ব্যধ্বক্লেশ্চ্ছিদে নমঃ ।
ওঁ অপদশঙ্কাস্পদরসায় নমঃ ।
ওঁ ভজদ্ভিঃ সুপ্রাপায় নমঃ ।
ওঁ বিবিধভজনপ্রক্রিয়ায় নমঃ ।
ওঁ ফলে তীব্রোদ্যোগায় নমঃ ।
ওঁ স্ববিষয়কৃতাত্যাদরায় নমঃ ।
ওঁ য়দৃচ্ছাতুষ্টয় নমঃ ।
ওঁ সত্সরণয়ে নমঃ ।
ওঁ অপুনর্জন্মসয়ুজে নমঃ ।
ইতি শ্রী বেদান্তদেশিকা বিরচিতং
দ্রমিডোপনিষত্সারাত্ দিব্যনামশতং সমাপ্তম্ ।